Tietoja yliopisto-opinnoista

Mitä tulisi tietää korkeakouluopinnoista?

Tervetuloa korkeakouluopintoja käsittelevän verkkosivumme pariin! Mikäli olet itse opiskelija tai opiskelijan läheinen, olet tullut oikeaan paikkaan. Täällä näet pureudutaan aiheeseen oikein kunnolla.

Opiskelijoiden hyvinvointi puhuttaa yhä vain enemmän ja enemmän. Vielä kymmenisen vuotta sitten aihe ei ollut niin arkinen kuin tänä päivänä, mutta onneksi ongelmia on alettu tuomaan esille. Kerromme sivustollamme, miten edistää ja ylläpitää opinnoissa jaksamista ja ennaltaehkäistä suurempia ongelmia. Ratkaisut piilevät hyvässä arjessa, mutta kerromme myös siitä, mitä kannattaa tehdä, jos arki ei enää sujukaan.

Tutustumme tällä sivulla opiskelussa jaksamisen moneen eri teemaan arjen lisäksi haluamme esitellä myös toimivia tapoja verkostoitua jo opiskeluaikana, jolloin kontaktit työelämään on solmittu jo ennen valmistumista.

Tehokkaita tapoja lievittää stressiä korkeakouluopiskelijalle

10 Jun 2020

Stressaako koulunkäynti ja opiskelijaelämä? Ei hätää, et ole yksin. Merkittävä osa korkeakouluopiskelijoista kokee senhetkisen elämänsä hektiseksi ja stressaavaksi. Stressiä voi kasvattaa opiskelun ja työelämän yhdistäminen, taloudelliset huolet tai vaikkapa vapaa-ajan vähyys. Loppujen lopuksi pitkäaikainen stressitila on monen tutkimuksen mukaan haitallista keholle ja voi alentaa vastustukykyä sekä aiheuttaa vakaviakin sairauksia.

Muista kuitenkin, että lievällä stressillä voi kuitenkin olla positiivinen vaikutus suorituskykyyn - kunhan se on lyhytaikaista ja epäsäännöllistä. Pidentyneeseen stressitilaan saadaan apua erilaisista stressiä lievittävistä keinoista, joita on onneksi useita eikä monetkaan niistä vaadi erityisestä ponnistelua tai edes taloudellista panostusta. Tutustu listaan ja valitse niistä omaan elämääsi sopivimmat vaihtoehdot.

Liikunta

Tehokas tapa purkaa päivän aikana koettu kiireellisyys ja stressi on liikunta. Se voi tapahtua missä muodossa vain, mutta jopa 10 minuutin kävelylenkillä on alentava vaikutus. Kävellessä keho erittää endorfiinia, jonka tiedetään vähentävän tehokkaasti stressihormonitasoja.

Luonnossa, puistossa tai millä tahansa viheralueella kävely on taasen herkkua aivolle, jotka menevät melkeinpä meditatiiviseen tilaan: ajatukset selvenevät ja olo rentoutuu. Lisäksi luonnossa kävely parantaa keskittymiskykyä.

Erilaiset harjoitteet

Monenlaiset harjoitukset, kuten mielikuva-, hengitys- ja tietoisuusharjoitukset, auttavat hallitsemaan stressiä. Tunnettu hengitysharjoitus on hengittää syvältä palleasta esimerkiksi viisi kertaa sisään ja ulos. Sen tiedetään vähentävän välittömästi kehossa tuntuvaa jännitystä.

Mielikuvaharjoitukset ovat monelle mielekäs tapa rentoutua. Istu tai mene makuulle, laita silmäsi kiinni ja matkusta mielessäsi rakastamaasi paikkaan. Se voi olla lempilomakohteesi, jokin mukava muisto tai täysin kuviteltu paikka. Joskus valokuvista on apua mielikuvamatkailussa.

Stressaantunut mieli on kuin kiireinen kävelykatu: ratkaisemattomat ongelmat ja tilanteet pyörivät mielessä jatkuvasti suurella vauhdilla, poukkoillen suuntaan ja toiseen. Tällöin on hyvä pysähtyä hetkeksi ja palata tähän hetkeen. Keskitä ajatuksesi esimerkiksi hengitykseesi, ympäristön ääniin tai johonkin esineeseen tai asiaan, jonka näet lähelläsi. Se rauhoittaa ja antaa mielelle hetken tauon.

Pakene hetkeksi nettiin

Asiantuntijat ovat monta mieltä siitä, onko tietokone tai internet hyvä tapa rentoutua. Liiallinen ja liian myöhäinen netinkäyttö voikin aiheuttaa stressiä, mutta sieltä voi löytyä myös keinoja rentoutua. Yhtenä vaihtoehtona on siirtää harrastukset nettiin, joka voi tarkoittaa esimerkiksi nettikasinolla pelaamista. Lue lisää nettikasinoista täältä. Tärkeintä on, että kyseessä on mielekäs tekeminen.

Lisäksi netissä on tarjolla useita ohjattuja stressinhallintaohjelmia, kuten meditaatiota. Niiden on tutkitusti todettu laskevan stressitasoa ja parantavat aikuisten henkistä hyvinvointia. Lisäksi joissain tapauksissa netistä voi löytyä ystäviä, joiden kanssa keskustelu on yksi parhain tapa purkaa sisäisiä solmuja ja saada helpotusta.

Yksi poikkeuksellinen stressinpoistaja on myös hauskat nettivideot, erityisesti kissavideot. Nauru on yksi parhaimmista tavoista rentoutua. Stressitila loppuu kuin itsestään ja keho alkaa taas tuottamaan endorfiineja, joka johtaa rauhoittuneeseen olotilaan. Oikeastaan jopa pelkällä hauskan tilanteen odotuksella on sama fysiologinen vaikutus.

Ruoki henkistä terveyttäsi musiikilla ja napostele

Lempimusiikin kuuntelu pistää välittömästi hyvän mielen välittäjäaineen eli dopamiinin virtaamaan verisuonissa. Musiikin hyödyistä on tehty jo useita tutkimuksia. Erityisesti klassista musiikkia kuunnellessa pulssi hidastuu, verenpaine alenee ja stressihormonien taso laskee.

Toisen tutkimuksen mukaan musiikista on terveydellistä hyötyä erityisesti leikkauspotilaille, jotka kokevat erittäin stressaavia tilanteita. Vitsikäs musiikki voi taasen stressinlievittämisen ohella ehkäistä myös burnoutia. Jos et sillä hetkellä pääse käsiksi lempimusikkiisi niin kokeile sen hyräilemistä - taatusti silläkin on vaikutusta!

Napostelu ei ole aina pahasta. Valitsemalla juuri oikeanlaisen välipalan, kuten avokadon tai pähkinoita, voit rentoutua hetkeksi ja samalla täyttää vatsasi terveellisellä ravinnolla. Keskity syömisiisi, miltä se maistuu ja tuntuu. Valitse ruokailua varten rauhallinen paikka, jossa ei ole ulkopuolisia häiriötekijöitä. Myös muutama pala tummaa suklaata voi auttaa stressinhallinnassa.